Acasă
Despre
Cautare
🌐
English Română
  • A mai trecut un an iar PHP 6 ramane un mit – retrospectiva 2011

    Read this post in English

    Jan 3, 2012 Magento php5.3 php5.4 php6 Symfony
    Share on:

    A devenit o traditie pentru mine sa incep retrospectiva anuala cu acest subiect.

    PHP 6 este la fel de aproape de lansare cum era si anul precedent, sau acum doi ani, adica lipsit de perspectiva. In 2011, PHP 5.4 a ajuns la RC4 si probabil se va lansa in curand versiunea finala, lucru care inseamna ca inca nu se previzioneaza o data pentru lansarea PHP 6. Dar despre PHP 5.4 cu alta ocazie, este pe lista mea de “TODO” sa vad ce a ajuns in RC4.

    Cum in PHP 5.3 cuvintele cheie pentru mine au fost namespaces, Anonymous functions, closures si garbage collector, in PHP 5.4 se pare ca aceste cuvinte cheie vor fi traits, din nou closures si scalar type hinting, alaturi de multe alte noutati.

    Cand am scris primul meu blog anual despre PHP 6, lucram in principal la site-uri in romana, de acolo si dorinta mea pentru o versiune care sa suporte in mod nativ aceasta limba sau oricare alta fara nici o modificare. Pe atunci lucram in cea mai mare parte direct cu limbajul, de cele mai multe ori fara sa folosesc un framework . Dar de atunci a trecut mult timp si mutle lucruri s-au schimbat, acum folosesc aproape exclusiv framework-uri si platforme care m-au indepartat de limbaj oferindu-mi o noua perspectiva arhitecturala.

    Dupa mai bine de un an in cadrul NCH, am decis ca este timpul pentru o schimbare. Si de data asta este vorba tot de o corporatie venita din state cu o sucursala in Romania. De data asta este vorba de Optaros. Desi nu intentionam sa-mi schimb locul de munca, am dat curs unei invitatii la interviu si pe scurt, am plecat. De mult simteam nevoia sa lucrez din nou pentru clienti externi, dupa experienta NCH unde toate proiectele erau interne, simteam nevoia de o schimbare.

    Din nou proiectele sunt si mai mari, cu alte probleme de scalabilitate. Dar cred ca asta face web development-ul atat de interesant, cu cat ai probleme mai mari de scalabilitate, cu atat inseamna ca lucrezi la un proiect mai mare.

    Anul trecut cuvintele cheie au fost Linux si Symfony framework. Pentru anul care tocmai s-a incheiat cuvintele cheie probabil au fost: Magento si Drupal.

    Dupa o scurta perioada de lucru cu Magento, pot spune ca mi se pare incredibil cum o platforma atat de mare are atat de putina documentatie si de multe ori atat de multa inconsistenta. Este o plaforma foarte complexa cu care poti face foarte multe lucruri, dar cand vine vorba de documentatie, se pare ca abordarea se rezuma la a analiza core-ul. Venind din lumea Symfony, unde exista literalmente carti intregi de documentatie, puse la dispozitie in mod gratuit, mi se pare incredibil cat de putina si descentralizata documentatie este pentru Magento. Dar de asemenea este un subiect pentru un alt blog. Cred ca aici echipa Optaros m-a ajutat destul de mult ca sa inteleg cum sa abordez problemele.

    Un alt eveniment important pentru mine acest anul trecut a fost Yahoo! Open Hack Day, eveniment tinut si in Romania in 2011. Nu stiu daca am mai vazut atata entuziasm si energie intr-un singur loc, intr-o singura zi. Pentru mine ca programator a fost o experienta de neuitat, unul din momentele care m-au facut sa-mi aduc aminte de ce am ales aceasta profesie.

    In acest an am dat si examenul de certificare pentru PHP 5.3, chiar la inceptului anului. Examenul nu a fost atat de greu cum ma asteptam, desi se pare ca emotiile raman neschimbate. Faptul ca am mai sustinut un examen m-a ajutat mult, incredibil cat de multe lucruri iti aduci aminte cand le recitesti. Anul trecut mi-am propus sa sustin cel putin un examen de certificare pe an, deci trebuie sa incep pregatirile pentru urmatorul examen.

    Concluzionand, 2011 a fost un an bun, plin de realizari si provocari, chiar daca nu am bifat foarte multe lucruri pe rezolutia de an, am realizat si multe lucruri care nu erau pe ea. Dar acum este timpul pentru o noua rezolutie de an.

    Iar acum va urez un 2012 mai bun si mai plin de realizari! La multi ani!

  • Un nou joc JavaScript – Minesweeper

    Read this post in English

    Oct 16, 2011 games JavaScript minesweeper
    Share on:

    A venit vremea sa mai public inca un joc facut in JavaScript, de data asta este vorba de Minesweeper.

    Prima versiune a jocului a fost facuta initial acum aproximativ un an jumatate, dar intre timp l-am rescris total din pricina problemelor de performanta.

    Acesta este cred si ultimul joc care nu il fac folosind canvas din motive de compatibilitate.

    Fata de majoritatea jocurilor care au fost facute literalmente peste week-end (exceptia este Puzzle Gd) acesta s-a dovedit un joc putin mai complicat.

    Pentru grafica vreau sa ii multumesc (din nou) Cătălinei Radu.

    Enjoy!

  • Internet Explorer, select tag si onload

    Read this post in English

    Oct 9, 2011 Firefox Google Chrome Internet Explorer
    Share on:

    Inca un motiv pentru care urasc Internet Explorer.

    Toate browserele noi au tendinta sa faca cache la campurile de formular de pe o pagina. Pana aici nimic normal, usor enervant, dar nu anormal.

    Se da urmatorul exemplu:

     1<select id="select">
     2 <option value=a>a</option>
     3 <option value=b>b</option>
     4 <option value=c>c</option>
     5</select>
     6<script>
     7
     8var checkSelected = function () {
     9 var element = document.getElementById('select');
    10 alert(element[element.selectedIndex].value);
    11}
    12
    13// ruleaza dupa onload
    14window.onload = checkSelected;
    15
    16// ruleaza inainte de onload
    17checkSelected();
    18
    19</script>
    

    Se incarca pagina, se selecteaza a treia valoare si apoi se face refresh. Pentru ca nu s-a trimis nici un formular prima impresie este ca rezultatul va fi mereu “a”. Se pare ca nu este tocmai asa:

    • FireFox: c c
    • Google Chrome: a a
    • Internet Explorer: a c

    Pot sa inteleg de ce FireFox a ales sa faca cache la valori chiar si daca nu se trimite formularul.

    Pot sa inteleg si ca in cazul Google Chrome nu face cache la pagina daca nu s-a trimis formularul.

    Dar ca Internet Explorer face cache si il incarca de abea dupa ce a incarcat toata pagina? Asta mi se pare confuz! Adica nu ai varianta sa nu folosesti onload? De ce? Nici macar nu am trimis formularul?

    Testul a fost facut pe Internet Explorer 9 si compatibility view la versiunile 7 si 8.

  • Calitatea codului si durata de lucru

    Read this post in English

    Oct 4, 2011 code quality development time
    Share on:

    Am inceput sa scriu acest blog in urma cu aproximativ 1 an.

    Un subiect mai delicat si de multe ori mai putin abordat de project manageri este relatia intre calitatea codului si timpul de dezvoltare.

    Calitatea codului este o problema presanta pentru programatori, o problema cu care ne confruntam aproape zilnic.

    In ce masura este asta relevant din punct de vedere economic?

    Am construit un grafic incercand sa ilustrez mai bine aceasta problema:

    code-quality

    Graficul l-am realizat acum aproximativ un an, cand am inceput sa scriu acest post si nu eram prea sigur de el.

    Recent am inceput sa citesc “Clean Code” de Robert C. Martin. Cand citeam primul capitol in drum spre munca am ajuns la “The Cost of Owning a Mess”. Fata de mine care analizam “Code quality” vs “Development time”, in carte este “Productivity vs. time”:

    Am fost foarte entuziasmat sa gasesc acest grafic similar. Cu alte cuvinte, daca avem un cod calitativ, timpul necesar pentru dezvoltare va fi mai mic. Cu cat codul este mai neorganizat, cu atat timpul de dezvoltare creste.

    O varianta destul de populara pentru a rezolva problema timpului de dezvoltare este rescrierea intregii platforme. Rescrierea unei intregi platforme poate sa nu fie o alegere foarte buna din pricina costurilor. In carte este adus un argument in plus, daca cele doua platforme se dezvolta in paralel acestea pot sa nu se intersecteze niciodata, deci noua platforma sa nu ajunga niciodata in productie. Eu nu am vazut niciodata un plan atat de radical pus in practica fara sa se renunte la vechiul proiect, dar un caz care l-am vazut cu mai multe ocazii este acela cand platforma se reface si desi inceputul este deosebit de promitator si totul este aliniat cu cerintele, iar problemele vechi sunt abordate intr-un mod constructiv, vine un moment cand incep sa apara compromisurile. In general un compromis arhitectural nu vine niciodata singur, o data ce realizezi ca poti face compromisuri, iar echipa nu are remuscari este primul semn ca directia va ajunge sa fie gresita din nou.

    O solutie partiala cred ca este desemnarea unui arhitect care sa stabileasca cursul dezolvarii, persoana care sa managerieze proiectul si sa nu-l lase sa scape de sub control.

    O alta perspectiva este ca un bug cu cat este mai vechi cu atat va fi mai greu de rezolvat. De fapt, calitatea codului este un factor mai relevant. Cu cat un cod este mai bine scris cu atat este mai usor de inteles si modificat. Ca o actiune directa este de preferat sa existe un “conding standard”.

    Problema cu un “coding standard” este ca nu orice programator este gata sa-l imbratiseze. In general programatorii seniori au tendinta sa faca lucrurile asa cum sunt obisnuiti. Nici un standard nu este perfect, dar chiar si imperfect, daca se regaseste in intreg codul, calitatea acestuia creste considerabil pentru ca te astepti la o anumita abordare, nu trebuie sa o ghicesti.

    Morala este: aveti grija de cod si o sa aveti mai mult timp liber, pana la urma viata e scurta, nu merita sa o petreci facand debugging. 🙂

  • PhoneGap – primele impresii

    Read this post in English

    Aug 14, 2011 JavaScript PhoneGap Titanium
    Share on:

    In ultima saptamana am vrut sa fac o mica aplicatie pentru mobil (Android). Initial am vrut sa o fac folosind Titanium, platforma cu care m-am mai jucat si am fost placut impresionat.

    Totusi dupa ce am descarcat compilatorul si am facut prima aplicatie am avut o surpriza, aplicatia “Hello world” avea aproximativ 5M. Cum s-a ajuns la marimea asta? Simplu, Titanium compileaza aplicatile in cod nativ dar nu exista o metoda clara prin care sa determine ce API-uri sunt folosite, asa ca va introduce minimul necesar pentru toate functionalitatile. Perspectiva de o aplicatie care trece de 5M nu m-a incantat asa ca am inceput sa caut alternative.

    Mi-am instalat Phonegap, am vrut sa fac un joc si cu aceasta plaforma de mult timp, dar avand in vedere ca nu are o instalare la fel de eleganta ca Titanium nu m-a incantat. Am facut o aplicatie “Hello world” si surpriza… ~200k! O dimensiune rezonabila pentru mine.

    Evident exista o explicatie, Phonegap ofera acces la multe facilitati cum ar fi: accelerometru, camera sau contacte, dar nimic pe partea de prezentare. Partea de prezentare este facuta exclusiv prin HTML, CSS si JavaScript.

    Intreagul proiect Phonegap se bazeaza pe faptul ca platformele importante au nativ un “web view” care poate parsa o pagina web.

    In plus, pentru ca proiectul nu este la fel de “elegat” ca Titanium poti adauga facilitati destul de usor. De exemplu pentru Android exista un numar decent de proiecte care adauga facilitati in plus pentru platforma. Modul de incarcare al lor nu e foarte dificil dar nici plug & play. Practic sunt module de Java pentru Android care au si un API care poate fi apelat din “web view”. Acesta poate sa fie un avantaj, pentru ca exista multa lume care scrie module suplimentare care nu trebuie sa fie neaparat in “core”.

    Pentru aplicatii simple care fac listari sau afisaza informatii, platforma este o alternativa interesanta, mai ales ca exista o serie intreaga de framework-uri JavaScript si CSS pentru formatare, cum ar fi: jQTouch, jQuery Mobile sau XUI. Platforma este foarte buna pentru a impacheta aplicatii de acest fel. De exemplu daca ai o aplicatie HTML pentru mobil si vrei sa-i adaugi functionalitate nativa in plus si sa o distribui compilata, Phonegap face o treaba buna.

    Pe de alta parte chiar daca poti accesa de exemplu butonul de meniu, nu poti construi un meniu nativ.

    Concluzionand, este o platforma cu o abordare complet diferita fata de Titanium. Daca Titanium se bazeaza pe faptul ca aplicatia va ajunge cod nativ cu API-uri native, cu tot codul scris in JavaScript, iar web view este una din optiuni, abordarea PhoneGap este ca toata prezentarea sa fie exclusiv in web view folosind HTML(5) + CSS si doar cateva API-uri specifice dispozitivelor care nu pot fi accesate din browser si nu sunt legate de prezentare sa fie expuse, cum ar fi vibratia, butoanele, etc. Avand in vedere aceste lucruri nu cred ca se poate face o comparatie reala intre platforme, doar programatorul poate decide care este abordarea de care are nevoie.

    • ««
    • «
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • »
    • »»

Claudiu Perșoiu

Programare, tehnologie și altele
Mai multe

Postări recente

  • Slider in Tasmota folosind BerryScript
  • Proiectul care rezista probei timpului
  • Docker in interiorul wsl2
  • Migrând de la Wordpress
  • Calea personalizată pentru Composer cache
  • Magento2 si crudul adevar
  • Un pic de PHP, Go, FFI si atmosfera de sarbatori
  • Cum sa folosesti Xiaomi Air Conditioning Companion in Home Assistant in doar de 20 pasi usor de urmat!

DIVERSE 72 PHP 67 JAVASCRIPT 22 BROWSERS 12 MYSQL 12 WEB STUFF 12 MAGENTO 7 DESIGN PATTERNS 5 HARDWARE 3 HOME AUTOMATION 2 LINUX-UNIX 2 GO 1 MISCELLANEOUS 1

PHP 52 JAVASCRIPT 20 PHP5.3 14 MYSQL 13 PHP6 12 PHP5 10 FIREFOX 9 CERTIFICARE 8 INTERNET EXPLORER 8 ZCE 8 ZEND 8 CERTIFICATION 7 MAGENTO 7 HACK 6
Toate etichetele
10 ANI1 3D1 ADOBE AIR2 AJAX1 ANDROID3 ANGULAR1 ANONYMOUS FUNCTIONS3 API1 APP1 BERRYSCRIPT1 BETA1 BOOK1 BROWSER4 C2 CALCULATOARE1 CARTE2 CERTIFICARE8 CERTIFICATION7 CERTIFIED2 CERTIFIED DEVELOPER1 CHALLENGE1 CHM1 CHROME1 CLASS1 CLI2 CLOSURES5 COD1 CODE QUALITY1 CODEIGNITER3 COFFEESCRIPT1 COLLECTIONS1 COMPOSER1 CSS3 CSV1 CURL1 DEBUG1 DESIGN PATTERNS4 DEVELOPER1 DEVELOPMENT TIME1 DIAGRAME1 DOCKER2 DOCKER-COMPOSE1 DOUGLAS CROCKFORD3 DRIVERE2 ELEPHPANT2 ENGINEER1 EXAMEN1 EXCEL1 FACEBOOK2 FEEDBACK1 FFI1 FINALLY1 FIREFOX9 FISIERE1 FPDF1 FRUMOS1 FTP1 GAMES1 GD2 GENERATOR1 GO1 GOOGLE5 GOOGLE ANALYTICS1 GOOGLE CHROME3 GOOGLE MAPS2 HACK6 HARDWARE1 HC-911 HEADER1 HEIGHT1 HOMEASSISTANT2 HTML2 HTML HELP WORKSHOP1 HTML51 HUG1 HUGO1 IDE1 IMAGINE1 INFORMATION_SCHEMA1 INI1 INTERNET4 INTERNET EXPLORER8 IPV41 IPV61 ISP1 ITERATOR2 JAVA1 JAVASCRIPT20 JQUERY1 LAMBDA2 LAPTOP2 LINUX1 LIVELY1 LUNI1 MAGENTO7 MAGENTO22 MAP1 MAPS1 MICROSOFT1 MINESWEEPER1 MOTIVATION1 MSN MAPS1 MYSQL13 MYSQL WORKBENCH1 NGINX1 NODE.JS2 NOFALLOW1 NOSQL1 OBSERVER3 OBSERVER PATTERN1 OOP1 OPERA1 OPTIMIZATION1 ORACLE2 PAGESPEED1 PAIR1 PARSE_INI_FILE1 PASCAL1 PEAR1 PECL1 PERSON VUE2 PHAR1 PHONEGAP2 PHP52 PHP ELEPHANT2 PHP FOR ANDROID1 PHP-GTK1 PHP42 PHP510 PHP5.314 PHP5.46 PHP5.53 PHP5.61 PHP612 PHP7.41 POO1 PR1 PROGRAMMING1 PROIECTE1 RETEA1 REVIEW1 ROCK STAR1 ROMANIAN STEMMER2 RSS1 SAFARY1 SCALAR TYPE HINTING1 SCHEME1 SEO1 SET1 SHOPPING CART PRICE RULE1 SIMPLEXML1 SINGLETON1 SOAP2 SPL2 SQLITE1 SSH1 STACK TRACE1 STDERR1 STDIN1 STDOUT1 STOCATE1 STUDY GUIDE1 SUN2 SYMFONY2 TABLE1 TASMOTA1 TEST TO SPEECH1 TITANIUM2 TRAITS1 TTS1 UBUNTU1 UNICODE3 UTF-82 VECTOR1 VISTA2 WEB2 WEBKIT1 WINBINDER1 WINDOWS2 WORDPRESS1 WSL21 WYSIWYG1 XP3 YAHOO3 YAHOO MAPS2 YAHOO OPEN HACK1 YSLOW1 YUI1 ZCE8 ZCE5.31 ZEND8 ZEND FRAMEWORK4
[A~Z][0~9]

Copyright © 2008 - 2024 CLAUDIU PERȘOIU'S BLOG. Toate drepturile rezervate