Acasă
Despre
Cautare
🌐
English Română
  • Collecting Hack

    Read this post in English

    May 30, 2014 collections Facebook hack map pair PHP set vector
    Share on:

    Stamp-Collection

    Ceva ce nu am abordat in blog-ul anterior au fost colectile. Hack vine cu o varietate de colectii pentru organizarea de date.

    Structurile de date reprezinta o parte fundamentala a unui linbaj de programare, pentru ca acestea vor constitui modul in care informatia circula in aplicatie.

    Pana la versiunea 5, PHP avea un singur tip de colectii de date, denumit “array”. Acest tip de date poate sa aiba trei moduri: array, hash table sau o combinatie intre cele doua.

    In PHP 5 au fost introdusi o serie de iteratori pentru a facilita constructia de structuri. Din pacate si structurile rezultate aveau scopul sa ofere posibilitatea de a accesa obiectele intr-un mod similar cu array-urile.

    Abea in PHP 5.3 au aparut structuri de date cu adevarat diferite, cum ar fi SplStack, dar si multe altele.

    Cu toate astea, structuri cum ar fi vectori si tupluri nu au aparut niciodata in mod nativ. Se pot construi, dar nu este simplu sau intuitiv.

    Hack din HHVM a venit cu o alta abordare, o serie de colectii native care sunt gata de folosire.

    Tipurile de colectii

    Lista de colectii este:

    • Vector – lista ordonata folosind un index
    • Map – hash table tip dictionar
    • Set – lista care stocheaza doar valori unice
    • Pair – un caz particular de Vector care are doar doua elemente.

    Vector, Map si Set au si cate un echivalent immutable (inflexibil si read-only). Acestia sunt: ImmVector, ImmMap si ImmSet. Scopul acestor tipuri de date este sa expuna informatii pentru citire, fara sa permita modificarea acestora. O colectie immutable se poate genera direct, folosind constructorul, sau folosind metodele toImmVector, toImmMap si respectiv toImmSet.

    Chiar si mai mult, exista si o serie de clase abstracte pentru a implementa cu usurinta structuri similare:

    • MutableVector / ConstVector
    • MutableMap / ConstMap
    • MutableSet / ConstSet

     

    Vector

    Avantajul unui vector este ca va avea tot timpul cheile in succesiune, iar ordinea elementelor nu se schimba. Cand vine vorba de array nu este nici o modalitate simpla de a verifica daca ar trebui sa se comporte ca un hash table sau ca un vector. La vector, spre deosebire de hash table, valoarea cheii nu este relevanta, doar succesiunea elementelor si numarul lor sunt importante.

    Sa luam un exemplu:

     1<?hh
     2
     3function listVector($vector) {
     4     echo 'Listing array: ' . PHP_EOL;
     5     for($i = 0; $i < count($vector); $i++) {
     6          echo $i . ' - ' . $vector[$i] . PHP_EOL;
     7     }
     8}
     9
    10$array = array(1, 2, 3);
    11
    12listVector($array);
    13
    14// eliminarea unui element din array
    15unset($array[1]);
    16
    17listVector($array);
    

    Rezultatul va fi:

    1Listing array:
    20 - 1
    31 - 2
    42 - 3
    5Listing array:
    60 - 1
    7
    8Notice: Undefined index: 1 in ../vector.hh on line 6
    91 -
    

    Motivul este foarte simplu: count intoarce intr-adevar numarul de elemente, dar index-ul nu este garantat secvential. Atunci cand al doilea element din array a fost eliminat, numarul de elemente s-a redus cu unul, dar index-ul 1 a ramas nealocat, iar ultimul index este egal cu marimea, asa ca nu se va mai ajunge la el.

    Sa luam acelasi exemplu folosind un vector:

     1<?hh
     2… 
     3$vector = Vector{1, 2, 3}; 
     4
     5listVector($vector); 
     6
     7// eliminarea unui element din vector
     8$vector->removeKey(1);
     9
    10listVector($vector);
    

    Asa cum am anticipat, rezultatul este:

    1Listing array:
    20 - 1
    31 - 2
    42 - 3
    5Listing array:
    60 - 1
    71 - 3
    

    Este de remarcat ca nu se poate folosi unset, pentru ca nu este o cheie cea care se elimina, ci elementul respectiv, iar urmatoarea valoare din vector ii va lua locul.

    Un alt lucru important este ca, daca un index nu exista si incercam sa-l modificam, va aparea o exceptie de tip “OutOfBoundsException”.

    Cateva exemple care vor genera exceptia anterioara:

     1<?hh 
     2
     3$vector = Vector{1,2,3,4}; 
     4
     5// va functiona pentru ca cheia nr 1 exista 
     6$vector->set(1, 2);
     7
     8// nu va functiona pentru ca inca nu exista cheia 4
     9$vector->set(4, 5);
    10
    11// nu va functiona din acelasi motiv
    12$vector[4] = 5;
    13
    14// pentru a adauga un element nou se pot folosi doar metode care nu specifica cheia
    15$vector[] = 5;
    16
    17// sau
    18array_push($vector, 5);
    

    Pentru accesare de elemente problema de “OutOfBoundsException” ramane la fel. De exemplu, daca indexul 10 nu exista:

    1var_dump($vector[$unsetKey]);
    

    Un alt caz mai special este atunci cand elementul nu exista, dar se foloseste metoda “get”.

    1var_dump($vector->get($unsetKey));
    

    Exemplul anterior nu va genera o eroare, in schimb rezultat va fi “null” atunci cand nu exista cheia. Mi se pare bizar un astfel de comportament, pentru ca poate exista un element null in vector, iar rezultatul va fi acelasi.

    Pentru a evita confuzia intre elemente care nu sunt definite si elemente care sunt null, exista o metoda speciala pentru a vedea daca exista cheia:

    1var_dump($vector->containsKey($unsetKey));
    

    Scoaterea elementelor din vector se face folosind:

    1$vector->remove($key);
    

    Sau, pentru scoaterea ultimului element:

    1$vector->pop();
    

    Map

    Intr-un hash table, fata de un vector, ordinea si numarul elementelor nu sunt foarte relevante. In schimb, asocierea cheie-valoare este foarte importanta. Din acest motiv, un Map se mai numeste si “dictionar” – pentru ca poti ajunge usor de la o cheie la o valoare, pentru ca sunt “mapate”. De acolo si denumirea de “Map”.

    Implementarea HHVM va retine si ordinea in care elementele au fost introduse.

    In PHP, echivalentului unui Map era un array asociativ.

    Fata de Vector, Map are nevoie de o cheie care va ramane permanent asociata cu elementul, indiferent daca se vor scoate sau adauga elemente in colectie.

    Functile array_push sau array_shift nu vor functiona pentru Map, pentru ca acesta nu trimit o cheie, iar asocierea cheie-valoare nu ar fi controlata:

    1<?hh 
    2
    3$map = Map{0 => 'a', 1 => 'b', 3 => 'c'};
    4
    5array_push($map, 'd');
    6
    7array_unshift($map, 'e');
    8
    9var_dump($map);
    

    Va genera urmatorul rezultat:

     1Warning: Invalid operand type was used: array_push expects array(s) or collection(s) in ../map.hh on line 5
     2
     3Warning: array_unshift() expects parameter 1 to be an array, Vector, or Set in ../map.hh on line 7
     4object(HH\Map)#1 (3) {
     5  [0]=>
     6  string(1) "a"
     7  [1]=>
     8  string(1) "b"
     9  [3]=>
    10  string(1) "c"
    11}
    

    Dupa cum se poate vedea, elementele nu au fost adaugate si fiecare din cazuri a generat cate un Warning.

    Adaugarea efectiva se poate face folosind:

     1<?hh 
     2
     3$map = Map{0 => 'a', 1 => 'b', 3 => 'c'};
     4
     5// adaugarea unui element folosind sintaxa de array
     6$map['new'] = 'd';
     7
     8// adaugarea unui element folosind metoda structurii
     9$map->set('newer', 'e');
    10
    11var_dump($map);
    

    Rezultatul va fi:

     1object(HH\Map)#1 (5) {
     2  [0]=>
     3  string(1) "a"
     4  [1]=>
     5  string(1) "b"
     6  [3]=>
     7  string(1) "c"
     8  ["new"]=>
     9  string(1) "d"
    10  ["newer"]=>
    11  string(1) "e"
    12}
    

    Spre deosebire de Vector, pentru ca elementul care se schimba este strans legat de cheie, unset este o metoda valida de a elimina un element:

    1unset($map[$key]);
    

    Structura are si o metoda pentru a elimina elementul cu o anumita cheie:

    1$map->remove($key);
    

    In acest caz, nici una din optiuni nu va genera o eroare daca nu exista cheia.

    Exceptia de “OutOfBoundsException” se aplica si aici pentru chei care nu sunt definite, dar la fel ca la Vectori, exista o metoda pentru a testa daca exista cheia:

    1$map->contains($key);
    

    Similar cu Vector, exista o metoda care intoarce cheia setata sau null daca aceasta nu exista:

    1$map->get($key);
    

    Pentru a ne asigura ca nu se genereaza o exceptie “OutOfBoundsException”, un Map nu ar trebui parcurs cu “for”, ci doar cu “foreach”.

    Pentru ca metoda “pop” de la vector nu se bazeaza pe o cheie, nu exista in structura Map.

    Set

    Seturile au scopul de a pastra unicitatea valorilor. Pentru aceasta structura, valorile sunt restrictionate doar la tipurile scalare: string si integer.

    Interfata pentru aceasta structura este mult mai simpla decat la Vector si Map, pentru ca scopul este mult mai limitat.

    Pentru Set cheia nu poate fi accesata, dar este relevanta din alt punct de vedere.

    Sa luam un exemplu pentru a evidentia:

    1<?hh
    2$set = Set{'a', 'b', 'c'}; 
    3
    4foreach($set as $key => $val) {
    5     echo $key . ' - ' . $val . PHP_EOL;
    6}
    

    Rezultatul va fi:

    1a - a
    2b - b
    3c - c
    

    Cheia si valoarea sunt identice, un mod ingenios de a pastra si unicitatea.

    Cu toate astea, operatiunea este transparenta, lucru care permite adaugarea de elemente fara a referentia o cheie:

     1<?hh
     2
     3$set = Set{'a', 'b', 'c'};
     4
     5array_push($set, 'd');
     6
     7array_unshift($set, 'e');
     8
     9$set[] = 'f';
    10
    11var_dump($set);
    

    Vom avea un rezultat similar cu cel de la vectori:

    1object(HH\Set)#1 (6) {
    2  string(1) "e"
    3  string(1) "a"
    4  string(1) "b"
    5  string(1) "c"
    6  string(1) "d"
    7  string(1) "f"
    8}
    

    Chiar daca se pot adauga noi valori folosind operatorul [], acestea nu pot fi referentiate folosind acest operator:

    1<?hh
    2
    3$set = Set{'a', 'b', 'c'};
    4
    5echo $set['a'];
    

    Va genera eroarea:

    1Fatal error: Uncaught exception 'RuntimeException' with message '[] operator not supported for accessing elements of Sets' in ../set.hh:5
    2Stack trace:
    3#0 {main}
    

    Pentru scoaterea de elemente se poate folosi doar metoda nativa (remove) si metode care nu presupun referentierea de chei:

     1<?hh 
     2
     3$set = Set{'a', 'b', 'c', 'd'}; 
     4
     5array_pop($set); 
     6
     7array_shift($set); 
     8
     9$set->remove('b');
    10
    11var_dump($set);
    

    Rezultatul va fi:

    1object(HH\Set)#1 (1) {
    2  string(1) "c"
    3}
    

    Fata de Vector si Map, metoda “remove” va primi valoarea, nu cheia de acces.

    Pentru Set nu exista nici un fel de cheie de acces, deci cam tot ce putem sa facem este sa verificam daca un element exista, folosind “contains”:

    1$set->contains($value);
    

    Metoda va returna o valoarea booleana, care arata daca elementul exista sau nu.

    Pair

    O pereche este o colectie cu doua elemente. Nu poate avea mai multe sau mai putine. Elementele sunt indexate la fel ca si Vectorul, printr-o cheie care in acest caz poate avea doar valorile 0 si 1.

    Nu sunt multe de spus despre aceasta structura de date, pentru ca elementele nu se pot scoate, adauga sau inlocui. Acesta este si motivul pentru care nu exista un echivalent immutable, deoarece structura in sine nu este flexibila:

    1<?hh 
    2
    3$pair = Pair{'a', 'b'}; 
    4
    5foreach($pair as $key => $val) {
    6     echo $key . ' - ' . $val . PHP_EOL;
    7}
    

    Rezultatul va fi:

    10 - a
    21 - b
    

    O structura foarte simpla cu un scop foarte simplu.

    Notiuni comune

    Aproape toate structurile prezentare anterior au cateva metode si comportamente comune. Spun aproape toate, pentru ca Set si mai ales Pair, prin natura lor mai restrictiva, nu dispun de unele functionalitati pe care Vector si Map le au.

    Filter

    Este o functie de filtrare care vine din programarea functionala. Scopul este de a filtra o structura de date si de a genera una noua de acelasi fel, exceptie facand Pair, ca urmare a restrictiei legate de numarul de elemente. In PHP, echivalentul este array_filter.

    Vector si Map au doua metode: filter si filterWithKey. Acestea accepta un argument de tip “callable”, cu alte cuvinte o functie:

     1<?hh 
     2
     3$vector = Vector{'a', 'b', 'c', 'd', 'e'}; 
     4
     5// eliminarea elementului cu valoarea 'a' 
     6$result = $vector->filter($val ==> $val != 'a');
     7
     8// eliminarea fiecarui al doilea element folosind cheia
     9$result2 = $vector->filterWithKey(($key, $val) ==> ($key % 2) == 0);
    10
    11var_dump($vector);
    12var_dump($result);
    13var_dump($result2);
    

    Rezultatul va fi:

     1object(HH\Vector)#1 (5) {
     2  [0]=>
     3  string(1) "a"
     4  [1]=>
     5  string(1) "b"
     6  [2]=>
     7  string(1) "c"
     8  [3]=>
     9  string(1) "d"
    10  [4]=>
    11  string(1) "e"
    12}
    13object(HH\Vector)#3 (4) {
    14  [0]=>
    15  string(1) "b"
    16  [1]=>
    17  string(1) "c"
    18  [2]=>
    19  string(1) "d"
    20  [3]=>
    21  string(1) "e"
    22}
    23object(HH\Vector)#5 (3) {
    24  [0]=>
    25  string(1) "a"
    26  [1]=>
    27  string(1) "c"
    28  [2]=>
    29  string(1) "e"
    30}
    

    Dupa cum se poate observa, rezultatul functiei “callable” este tratat ca un bool si, in functie de acesta, elemente sunt adaugate in structura rezultata.

    Map are un comportament identic cu cel de la Vector, diferenta fiind doar in natura cheilor.

    Un lucru interesant este ca o colectie poate sa fie si immutable, pentru ca operatiunea nu modifica structura de la care a plecat, dar colectia va fi si ea de tipul structurii initiale:

     1<?hh 
     2
     3$vector = Vector{'a', 'b', 'c'}; 
     4
     5$vector = $vector->toImmVector();
     6
     7// eliminarea elementului cu valoarea 'a'
     8$result = $vector->filter($val ==> $val != 'a');
     9
    10var_dump($vector);
    11var_dump($result);
    

    Rezultatul va fi:

     1object(HH\ImmVector)#2 (3) {
     2  [0]=>
     3  string(1) "a"
     4  [1]=>
     5  string(1) "b"
     6  [2]=>
     7  string(1) "c"
     8}
     9object(HH\ImmVector)#4 (2) {
    10  [0]=>
    11  string(1) "b"
    12  [1]=>
    13  string(1) "c"
    14}
    

    Pair are si el aceleasi functii ca Vector si Map, dar comportamentul nu este identic, din cauza faptului ca un Pair poate sa aiba doar 2 elemente, nici mai mult nici mai putin. Din acest motiv, cand se filtreaza un Pair, rezultatul va fi ImmVector, adica o structura similara cu Pair, dar care nu are un numar exact de elemente:

    1<?hh 
    2
    3$pair = Pair{'a', 'b'}; 
    4
    5// eliminarea elementului cu valoarea 'a' 
    6$result = $pair->filter($val ==> $val != 'a');
    7
    8var_dump($result);
    

    Structura rezultata va fi:

    1object(HH\ImmVector)#3 (1) {
    2  [0]=>
    3  string(1) "b"
    4}
    

    Set nu are decat metoda “filter”, pentru ca, asa cum am demonstrat anterior, cheile sunt identice cu valorile. Daca ar fi existat si o valoare cu chei, ar fi functionat similar.

    Map

    O alta functie provenita din limbajele functionale este “Map”. Aceasta are scopul de a modifica valorile unei structuri, folosind o functie, rezultatul fiind o noua structura de tipul celei initiale. In PHP, echivalentul este array_map.

    Similar cu filter, Vector si Map au metodele comune: “map” si “mapWithKey”. Si in acest caz, accepta un argument de tip “callable”:

     1<?hh 
     2
     3$vector = Vector {'a', 'b', 'c'}; 
     4
     5$result = $vector->map($val ==> $val . $val);
     6
     7$result2 = $vector->mapWithKey(($key, $val) ==> str_repeat($val, 1 + $key));
     8
     9var_dump($vector);
    10var_dump($result);
    11var_dump($result2);
    

    Rezultatul va fi:

     1object(HH\Vector)#1 (3) {
     2  [0]=>
     3  string(1) "a"
     4  [1]=>
     5  string(1) "b"
     6  [2]=>
     7  string(1) "c"
     8}
     9object(HH\Vector)#3 (3) {
    10  [0]=>
    11  string(2) "aa"
    12  [1]=>
    13  string(2) "bb"
    14  [2]=>
    15  string(2) "cc"
    16}
    17object(HH\Vector)#5 (3) {
    18  [0]=>
    19  string(1) "a"
    20  [1]=>
    21  string(2) "bb"
    22  [2]=>
    23  string(3) "ccc"
    24}
    

    Rezultatul functiei “callable” este noua valoare a elementelor din structura.

    La fel ca si in cazul “filter”, o colectie immutable are ca rezultat o colectie immutable.

    Tot similar cu filter este si faptul ca functia map, aplicata pe un Pair, va avea ca rezultat un ImmVector:

    1<?hh 
    2
    3$pair = Pair{'a', 'b'}; 
    4
    5$result = $pair->map($val ==> $val . $val);
    6
    7var_dump($result);
    

    Va avea ca rezultat:

    1object(HH\ImmVector)#3 (2) {
    2  [0]=>
    3  string(2) "aa"
    4  [1]=>
    5  string(2) "bb"
    6}
    

    Conversie

    Unele elemente pot fi convertite in alte tipuri:

    din \ catre Vector Map Set Pair Array
    Vector da da da nu da
    Map da da da nu da
    Set da nu da nu da
    Pair da da da nu da
    Array da da da nu da

    La tabelul de mai sus se mai adauga cateva restrictii de structura:

    1. Orice structura, cand se converteste catre Set, trebuie sa contina doar valori scalare de tip int sau string:
    1(Map{})->add(Pair {'a', new stdClass()})
    2    ->toSet();
    

    Va genera eroarea:

    1Fatal error: Uncaught exception 'InvalidArgumentException' with message 'Only integer values and string values may be used with Sets' in …
    
    1. Un Map, cand este convertit la orice alta structura in afara de array, isi va pierde cheile in majoritatea cazurilor.
      Conversia de la array catre altre structuri se face folosind:
    1$vector = new Vector ($array);
    

    In afara de Pair, toate structurile de mai sus au ca unic parametru al constructorului un element care implementeaza Traversable.

    Concluzii

    Hack aduce o noua perspectiva asupra celui mai popular tip de date din PHP. Motivul celor de la Facebook este unul simplu, optimizarea. Daca ai un comportament consistent, poti optimiza pentru structura respectiva. In PHP acest lucru nu este tocmai posibil, din cauza faptului ca un array in PHP poate sa fie orice fel de colectie.

    Din punct de vedere al structurilor de date, mi se pare interesant sa ai astfel de tipuri de date. In framework-uri, de obicei exista structuri care emuleaza comportamentul colectiilor introduse de Hack. Spre exemplu, intr-un ORM, o colectie de obiecte este reprezentata in general ca un vector, pentru ca are scopul de a se itera asupra valorilor ei. Un obiect care reprezinta valorile unor campuri dintr-o tabela o sa fie o structura de tip Map, pentru ca valoarea campului este legata de denumirea campului.

    Mi se pare foarte interesant nu doar faptul ca exista aceste structuri, dar si faptul ca exista interfete pentru a implementa unele noi.

    Sper ca Hack sa influenteze PHP, aducand stucturi cu un scop bine determinat in limbaj.

  • Limbajul de programare Hack, apocalipsa PHP?

    Read this post in English

    Apr 29, 2014 Facebook hack PHP
    Share on:

    you-have-been-hacked

    Introducere

    Facebook a lansat acum aproape o luna limbajul de programare Hack.

    De atunci, peste tot au inceput sa apara articole apocaliptice legate de acest limbaj si cum acesta va inlocui PHP. Titlul acestui articol a fost inspirat din “Will Hack Kill PHP?“.

    Ce mi se pare si mai ciudat este ca a urmat un val de aprecieri negative legate de PHP, aparent Hack “repara” limbajul mai sus mentionat. Parerea mea este ca, in primul rand, limbajul ar fi trebuit sa fie “stricat” ca sa poata fi “reparat”.

    Evident ca si PHP are multe lipsuri, la fel ca orice alt limbaj de programare, dar trebuie sa fie si un motiv pentru care este cel mai popular limbaj pentru Web. Pana la urma, Facebook l-a folosit atata timp, iar acum nu il schimba, incearca sa-l imbunatateasca… nu?

    Un lucru este sigur, este probabil cel mai neinspirat nume. Atunci cand cauti “Facebook hack” gasesti orice altceva decat acest limbaj de programare…

    Despre Hack

    Hack ruleaza pe HHVM. HHVM este incercarea Facebook de optimizare a limbajului PHP prin Just In Time complication, ultima abordare de optimizare a limbajului. Practic, Facebook incearca sa-si reduca din costuri, optimizand interpretatorul de limbaj, iar acum un alt limbaj cu totul. Pana la urma, daca ne gandim la infrastructura Facebook, este normal sa faca asta. Chiar si o optimizare relativ minora duce la o reducere consistenta a costurilor.

    Initial am crezut ca este o versiune “imbunatatita”, dar se pare ca este alt limbaj de programare, practic este un PHP cu ceva in plus!

    Un mic tutorial al limbajului este la: http://hacklang.org/tutorial/.

    Tutorialul nu prinde chiar toate facilitatile limbajului, mai multe detalii sunt la: http://docs.hhvm.com/manual/en/hacklangref.php.

    Practic cam toate facilitatile care deosebesc Hack de PHP sunt de fapt optionale. Aproape ca poti scrie PHP si va functiona. Contrar asteptarilor, nu este obligatorie nici macar specificarea tipului de input/output pentru variabile.

    Pentru ca pana la urma este un limbaj de programare, nu voi intra in detaliu legat de tot ce aduce nou. Acesta este mai degraba rolul unui carti, nu al unui articol.

    Doresc sa subiliniez cateva lucruri care mi se par interesante.

    Typechecker

    In mod bizar, cel putin pentru inceput, la runtime tipul rezultatului chiar daca este trimis, nu este neaparat interpretat.

    Sa luam un exemplu:

    1<?hh 
    2
    3function a($a): void {
    4     return true;
    5}
    6
    7echo a('a');
    

    Acest exemplu va avea output… 1.

    Practic, la runtime nu se verifica decat tipul de input, nu si cel de output.

    Pentru a rula Typechecker-ul se adauga in directorul curent un fisier gol:

    1$ touch .hhconfig
    

    Apoi se ruleaza:

    1$ hh_client
    

    Dupa cum se poate vedea, tipurile de date se testeaza intr-un pas separat fata de runtime.

    La rularea manuala de Typechecker, acesta va identifica toate inconsistentele. Scopul este ca acesta sa identifice problemele inainte de runtime, de exemplu cand se editeaza un fisier, nu cand ruleaza efectiv aplicatia.

    Output-ul de la Typechecker este:

    1../test.php:4:9,12: Invalid return type
    2../test.php:3:17,20: This is void
    3../test.php:4:9,12: It is incompatible with a bool
    

    Din pacate mai este de lucru la aceste feature. Daca incercam sa validam doar la runtime, folosind “type hinting” la fel ca in PHP, functia devine:

    1function a(int $a): void {
    2     return true;
    3}
    4
    5echo a('a');
    

    Output-ul de la Typechecker nu se schimba, dar la rulare vom obtine:

    1Fatal error: Argument 1 passed to a() must be an instance of int, string given in ../test2.php on line 5
    

    Practic, Typecheckerul face ce nu face type hinting, iar cel din urma poate sa primeasca acum si argumente de tip scalar.

    Chiar daca ar fi fost vorba doar de adaugarea de  argumente scalare, tot mi se pare o inbunatatire importanta.

    Lambda operator

    Este o formula mai degraba cunoscuta in limbajele functionale.

    Un exemplu:

    1<?hh 
    2
    3$sqr = $x ==> $x * $x;
    4
    5echo $sqr(5) . PHP_EOL;
    

    Rezultatul o sa fie, evident, 25.

    Mi se pare un mod foarte interesant si lizibil de a ingloba logica de mici dimensiuni.

    Folosind noua sintaxa, o functie poate intoarce si alta functie:

    1$add = $x ==> $y ==> $x + $y;
    2
    3$result = $add(1);
    4
    5echo $result(2) . PHP_EOL;
    

    Rezultatul o sa fie 3.

    Daca o variabila din interiorul unei expresii lambda nu se intalneste in interiorul functiei care o defineste, atunci acesta va prelua variabila din mediul in care expresia este declarata:

    1// variabila in scope-ul curent
    2$z = 5;
    3
    4$addZ = $x ==> $x + $z;
    5// schimbat variabila in scope-ul curent
    6$z = 6;
    7
    8// efectuat adunare
    9echo $addZ(1) . PHP_EOL;
    

    Rezultatul o sa fie… 6!

    Echivalentul in PHP ar fi:

    1$addZ = function ($x) use ($z) {
    2     return $x + $z;
    3}
    

    Valoarea lui $z se ia din mediul in care functia este definita, nu este o referinta la variabila.

    Evident ca, in cazul in care variabila care este preluata din scope este un obiect, ea va fi preluata prin referinta:

     1<?hh 
     2
     3class a {         
     4     public function __construct(public string $x) {}         
     5     public function __toString() { 
     6          return $this->x; 
     7     }
     8}
     9
    10// variabila in scope-ul curent
    11$z = new a('Claudiu');
    12
    13$addZ = $x ==> $x . ' ' . $z . '!';
    14
    15// schimbat variabila care se va folosi la concatenare
    16$z->x = 'World';
    17
    18// rulat concatenare
    19echo $addZ('Hello') . PHP_EOL;
    

    Rezultatul va fi:

    1Hello World!
    

    Shapes

    Din nou o sintaxa mai des intalnita in limbaje functionale. Scopul este de a valida un tip de structura mai specific decat un array.

    Motivul este foarte bun, valiadarea de structuri de date simple. Structurile care se verifica ar trebui sa contina elementele care au fost definite in shape.

     1<?hh 
     2
     3// definirea unei structuri 
     4newtype Circle = shape('radius' => int, 'b' => int);
     5
     6// functie care foloseste tipul structurii de mai sus
     7function areaCircle(Circle $param) {
     8     return M_PI * $param['radius'] * $param['radius'];
     9}
    10
    11// o serie de shape-uri care folosesc structura
    12$circle = shape('radius' => 10);
    13$cilinder = shape('radius' => 10, 'height' => 15);
    14
    15// o structura care nu ar trebui sa functioneze cu Circle
    16$sqr = shape('side' => 10);
    17
    18echo areaCircle($circle) . PHP_EOL;
    19echo areaCircle($cilinder) . PHP_EOL;
    20echo areaCircle($sqr) . PHP_EOL;
    

    Outputul este:

    1314.15926535898
    2314.15926535898
    3
    4Notice: Undefined index: radius in /home/brand/test.hh on line 6
    5
    6Notice: Undefined index: radius in /home/brand/test.hh on line 6
    70
    

    Un pic dezamagitor, speram ca parametrul care nu se potriveste cu structura sa genereze o eroare, dar se pare ca va trece mai departe.

    Nici Typechecker-ul nu gaseste nimic in neregula.

    Initiativa este foarte buna, acum trebuie doar sa asteptam varianta functionala.

    Concluzie

    Probabil Hack va influenta PHP, lucru normal pana la urma, se intampla asta tot timpul cu limbajele de programare.

    Va inlocui PHP? Nu cred, probabil vor fi multi care il vor adopta pentru a reduce costurile si pentru o mai buna structura a codului.

    Este foarte putin probabil ca acest limbaj sa aiba succes in urmatorii ani, in afara de proiecte de dimensiuni medii si mari. Pentru proiecte mici, in general se foloeste shared hosting, iar acesta de obicei nu are ultima versiune de PHP, putin probabil sa foloseasca ultima versiune de HHVM. Acesta poate nu este cel mai interesant argument, dar pana la urma cele mai multe site-uri de pe web sunt mici si foarte mici.

    Un mod multi mai simplu de optimizare este sa folosesti HHVM si atat. Teoretic nu trebuie sa schimbi nimic si rezultatele se vor vedea imediat! Practic HHVM nu este 100% compatibil cu Zend Engine, dar probleme de compatiblitate se rezolva progresiv cu fiecare versiune. Una din prioritatile HHVM este sa intepreteze codul la fel ca Zend Engine, dar sa fie mult mai eficient!

  • PHP 5.6 awesomeness!

    Read this post in English

    Feb 22, 2014 PHP php5.6
    Share on:

    Nici nu a inceput bine anul si o noua versiune de PHP se pregateste de lansare. La data cand scriu acest blog, este in alpha 2. Se poate descarca de aici: snaps.php.net.

    Sunt o serie de imbunatatiri interesante, dar astazi voi vorbi doar despre 3 dintre ele: constant scalar expressions, variadic functions si arguments unpacking.

    Constant scalar expressions

    Aceasta prima imbunatatire este si singura care nu avea un echivalent inainte de aceasta versiune. Iar, cand spun un echivalent, ma refer doar la clase.

    Pana acum, constantele definite folosind cuvantul cheie “const” nu permiteau nici un fel de expresie, se putea folosi doar o valoare scalara, ex:

    1const INT_CONST = 1;
    2
    3const STRING_CONST = "string";
    4
    5const HEREDOC_CONST = <<<'EOT'
    6nowdoc
    7EOT;
    

    Evident, mai este si varianta mai interesanta, care permite setarea de constante cu valori dinamice:

    1define('DYN_CONST', $variable);
    

    Partea proasta este ca acest tip de constanta nu se poate defini pentru o clasa, deoarece pentru aceasta operatiune se poate folosi doar const.

    Acum insa se poate folosi:

    1const ONE = 1;
    2const TWO = ONE * 2;
    3const STR = "string of one and two :" . ONE . TWO;
    

    Si, daca asta nu este suficient, exista varianta:

    1define('FLAG', true);
    2
    3const EXP = FLAG ? ONE : TWO;
    

    Practic poti seta dinamic valori  pentru o constanta a unei clase! De exemplu, poti seta direct intr-o astfel de constanta tipul de mediu in care se afla utilizatorul, dev sau prod.

    Variadic functions

    Aceasta este imbunatatirea care imi place cel mai mult, desi are si un echivalent in versiunile mai vechi.

    In prezent, daca vrei sa ai o functie cu un numar variabil de parametri, poti face:

     1function variableParameters () {
     2     $params = func_get_args();
     3     foreach ($params as $parameter) {
     4          echo $parameter . PHP_EOL;
     5     }
     6}
     7
     8variableParameters(1);
     9variableParameters(1, 2);
    10variableParameters(1, 2, 3);
    

    Sunt cateva probleme, mai mult sau mai putin evidente, la o astfel de abordare:

    1. Din semnatura functiei nu este clar ca accepta mai multi parametri, dimpotriva, pare ca nu accepta nici un parametru;
    2. func_get_args poate sa fie apelata oriunde in functie. Daca este pe prima linie, o sa fie evident scopul; daca este pe linia 20 din functie, o sa fie greu de reperat si va genera confuzie.

    O alternativa este sa punem un numar de parametri, dar nici asta nu o sa evidentieze comportamentul variabil.

    Aici intervine noua abordare:

    1function variableParameters (...$params) {
    2     foreach ($params as $parameter) {
    3          echo $parameter . PHP_EOL;
    4     }
    5}
    

    In aceasta noua varianta, este evident ce se intampla cu parametrii functiei. Nu trebuie sa intelegi daca si cati parametri primeste functia, este clar ca acestia au un numar variabil!

    In general, cand caut o functie, eu ma uit la definitia ei in IDE inainte sa ma uit la documentatia ei, mai ales ca documentatia de multe ori nici nu exista.

    Arguments unpacking

    Problema care incearca sa fie rezolvata in acest mod este: ai o functie cu parametri multiplii, iar acestia trebuie trimisi in mod dinamic.

    Cum spuneam si mai sus, exista moduri alternative de a rezolva aceasta problema. Sa luam functia din exemplul trecut:

    1function variableParameters () {
    2     $params = func_get_args();
    3     foreach ($params as $parameter) {
    4          echo $parameter . PHP_EOL;
    5     }
    6}
    

    Si acum sa zicem ca este un numar variabil de parametri, iar acestia sunt stocati intr-un array. Ca sa-i pasam nu avem foarte multe solutii:

    1$params = ['param1', 'param2', 'param3'];
    2
    3call_user_func_array("variableParameters", $params);
    

    Rezultatul va fi:

    1param1
    2param2
    3param3
    

    In PHP 5.6 vom putea folosi cele 3 puncte, similar cu exemplul de la “Variadic functions”, doar ca aplicati invers. In loc de parametrii pe care ii primeste functia, sunt parametrii care se trimit catre aceasta:

    1variadicParameters(...$params);
    

    Poate pentru un exemplu de acest fel nu este clar, dar sa zicem ca este un numar fix de parametri pentru functie:

    1function twoParams($a, $b) {
    2     echo $a . $b . PHP_EOL;
    3}
    4
    5$params = ["Hello", "PHP 5.6!"];
    6
    7twoParams(...$params);
    

    Chiar daca nu este ceva ce nu se putea face in versiunile anterioare, acum este mult mai elegant.

    Iar, ca sa concluzionam, cele doua exemple:

    1function variableParameters (...$params) {
    2     foreach ($params as $parameter) {
    3          echo $parameter . PHP_EOL;
    4     }
    5}
    6
    7variableParamerers(...["cool", "parameter", "unpacking"]);
    

    Cred ca prin aceste mici schimbari de nuanta, PHP face tranzitia de la “the PHP way”, la “the best way”, preluand din alte limbaje.

  • Nu PHP 6 nu este aici… dar cum ramane cu 2013?

    Read this post in English

    Jan 19, 2014 JavaScript node.js php5.4 php5.5
    Share on:

    Aceasta este o retrospectiva a ultimului an.

    In caz ca inca se mai intreba cineva, nu, PHP 6 nu a aparut si nici nu va aparea prea curand, probabil.

    De ce este relevant? De cand am inceput acest blog am avut la final de an un post legat de PHP 6 si faptul ca acesta nu a fost lansat. In 2008 era o intrebare populara, dar nimeni nu mai crede asta acum, asa ca voi incheia acest subiect acum. Sa revenim la anul care s-a incheiat.

    Aproape de jumatatea anului a fost lansata versiunea PHP 5.5, aceasta aducand in plus functionalitati cum ar fi: finally , generators si multe alte inbunatatiri.

    Ca in 5.4, nu sunt functionalitati definitorii pentru limbaj. In aceasta noua versiune chiar sunt lucruri care pot fi inlocuite cu usurinta, dar daca sunt prezente, sunt bine venite.

    Chiar daca PHP da dovada de multa dinamica in ultima vreme, cred ca in acest an cuvintele cheie au fost HTML5 si JavaScript.

    HTML5 are parte de multe imbunatatiri, iar componente mai vechi incep sa creasca in popularitate. Firmele incep sa investeasca in jocuri care functioneaza in browser folosing WebGL. Chiar si jocuri mai vechi sunt portate catre platforma, folosind tehnologii cum ar fi asm.js.

    Si, pentru ca am vorbit de jocuri, mi se pare foarte interesant cum doar acum 5-7 ani jocurile bazate pe JavaScript erau destul de simpliste, iar acum sunt comparabile cu cele de pe PC sau console.

    Cred ca revolutia web, pe care multi o asteptau, incepe sa prinda avant. In sfarsit Web-ul este o platforma in adevaratul sens al cuvantului si JavaScript un limbaj cu adevarat apreciat.

    Succesul se datoreaza tuturor partilor, nu mai este vorba doar de ECMA sau doar de producatorii de browsere, acum este o adevarat dinamica. Revolutia Web este in plina desfasurare!

    Cand vine vorba de backend, lumina reflectoarelor a fost asupra Node.js. Acesta incepe sa devina un jucator important. Au aparut frameworkuri noi si nu mai este o platforma folosita predominant de hackeri dornici sa exploreze tehnologii noi, ci si de companii mari, cum ar fi PayPal, LinkedIn si Yahoo, oferind un vot de incredere pentru acesta. Cred ca Node.js incepe sa-si gaseasca locul si o nisa de piata, iar eu, un fan JavaScript, nu pot sa fiu decat incantat.

    Un avantaj al Node.js este ca nu trebuie sa ai grija mai multor versiuni de JavaScript, asa cum este necesar in browser. Asta permite folosirea ultimelor facilitati ECMA in mod liber, un mediu in care poti dezvolta JavaScript fara dureri de cap.

    Tehnologic vorbind, a fost un an foarte interesant pentru web development.

    In final, va doresc tuturor un 2014 extraordinar de bun!

  • Codul epic din filme

    Read this post in English

    Jan 5, 2014
    Share on:

    In filmele unde sunt prezenti si hackeri, apare cod sursa care curge in rauri pe ecran. Pare important, pare sa fie un geniu in calculatoare care se pregateste sa revolutioneze ceva.

    Te-ai intrebat ce este codul acela epic din filme? John Graham-Cumming a facut o colectie de filme si codul sursa folosit in acestea: http://moviecode.tumblr.com/.

    • ««
    • «
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • »
    • »»

Claudiu Perșoiu

Programare, tehnologie și altele
Mai multe

Postări recente

  • Slider in Tasmota folosind BerryScript
  • Proiectul care rezista probei timpului
  • Docker in interiorul wsl2
  • Migrând de la Wordpress
  • Calea personalizată pentru Composer cache
  • Magento2 si crudul adevar
  • Un pic de PHP, Go, FFI si atmosfera de sarbatori
  • Cum sa folosesti Xiaomi Air Conditioning Companion in Home Assistant in doar de 20 pasi usor de urmat!

DIVERSE 72 PHP 67 JAVASCRIPT 22 BROWSERS 12 MYSQL 12 WEB STUFF 12 MAGENTO 7 DESIGN PATTERNS 5 HARDWARE 3 HOME AUTOMATION 2 LINUX-UNIX 2 GO 1 MISCELLANEOUS 1

PHP 52 JAVASCRIPT 20 PHP5.3 14 MYSQL 13 PHP6 12 PHP5 10 FIREFOX 9 CERTIFICARE 8 INTERNET EXPLORER 8 ZCE 8 ZEND 8 CERTIFICATION 7 MAGENTO 7 HACK 6
Toate etichetele
10 ANI1 3D1 ADOBE AIR2 AJAX1 ANDROID3 ANGULAR1 ANONYMOUS FUNCTIONS3 API1 APP1 BERRYSCRIPT1 BETA1 BOOK1 BROWSER4 C2 CALCULATOARE1 CARTE2 CERTIFICARE8 CERTIFICATION7 CERTIFIED2 CERTIFIED DEVELOPER1 CHALLENGE1 CHM1 CHROME1 CLASS1 CLI2 CLOSURES5 COD1 CODE QUALITY1 CODEIGNITER3 COFFEESCRIPT1 COLLECTIONS1 COMPOSER1 CSS3 CSV1 CURL1 DEBUG1 DESIGN PATTERNS4 DEVELOPER1 DEVELOPMENT TIME1 DIAGRAME1 DOCKER2 DOCKER-COMPOSE1 DOUGLAS CROCKFORD3 DRIVERE2 ELEPHPANT2 ENGINEER1 EXAMEN1 EXCEL1 FACEBOOK2 FEEDBACK1 FFI1 FINALLY1 FIREFOX9 FISIERE1 FPDF1 FRUMOS1 FTP1 GAMES1 GD2 GENERATOR1 GO1 GOOGLE5 GOOGLE ANALYTICS1 GOOGLE CHROME3 GOOGLE MAPS2 HACK6 HARDWARE1 HC-911 HEADER1 HEIGHT1 HOMEASSISTANT2 HTML2 HTML HELP WORKSHOP1 HTML51 HUG1 HUGO1 IDE1 IMAGINE1 INFORMATION_SCHEMA1 INI1 INTERNET4 INTERNET EXPLORER8 IPV41 IPV61 ISP1 ITERATOR2 JAVA1 JAVASCRIPT20 JQUERY1 LAMBDA2 LAPTOP2 LINUX1 LIVELY1 LUNI1 MAGENTO7 MAGENTO22 MAP1 MAPS1 MICROSOFT1 MINESWEEPER1 MOTIVATION1 MSN MAPS1 MYSQL13 MYSQL WORKBENCH1 NGINX1 NODE.JS2 NOFALLOW1 NOSQL1 OBSERVER3 OBSERVER PATTERN1 OOP1 OPERA1 OPTIMIZATION1 ORACLE2 PAGESPEED1 PAIR1 PARSE_INI_FILE1 PASCAL1 PEAR1 PECL1 PERSON VUE2 PHAR1 PHONEGAP2 PHP52 PHP ELEPHANT2 PHP FOR ANDROID1 PHP-GTK1 PHP42 PHP510 PHP5.314 PHP5.46 PHP5.53 PHP5.61 PHP612 PHP7.41 POO1 PR1 PROGRAMMING1 PROIECTE1 RETEA1 REVIEW1 ROCK STAR1 ROMANIAN STEMMER2 RSS1 SAFARY1 SCALAR TYPE HINTING1 SCHEME1 SEO1 SET1 SHOPPING CART PRICE RULE1 SIMPLEXML1 SINGLETON1 SOAP2 SPL2 SQLITE1 SSH1 STACK TRACE1 STDERR1 STDIN1 STDOUT1 STOCATE1 STUDY GUIDE1 SUN2 SYMFONY2 TABLE1 TASMOTA1 TEST TO SPEECH1 TITANIUM2 TRAITS1 TTS1 UBUNTU1 UNICODE3 UTF-82 VECTOR1 VISTA2 WEB2 WEBKIT1 WINBINDER1 WINDOWS2 WORDPRESS1 WSL21 WYSIWYG1 XP3 YAHOO3 YAHOO MAPS2 YAHOO OPEN HACK1 YSLOW1 YUI1 ZCE8 ZCE5.31 ZEND8 ZEND FRAMEWORK4
[A~Z][0~9]

Copyright © 2008 - 2024 CLAUDIU PERȘOIU'S BLOG. Toate drepturile rezervate