Acasă
Despre
Cautare
🌐
English Română
  • PHP observer pattern si SPL

    Read this post in English

    Aug 4, 2009 observer Observer pattern PHP SPL
    Share on:

    Observer pattern se refera la un obiect “subiect” care are asociata o lista de obiecte dependente, numite observatori, pe care le apeleaza automat de fiecare data cand se intampla o actiune.

    Un mic exemplu de ce se foloseste:

    – sa zicem ca avem o clasa pe care se fac niste modificari:

     1class Actiune {
     2    private $val;
     3    function __construrct() {
     4        // ceva cod in constructor
     5    }
     6
     7    function change($val) {
     8        $this->val = $val;
     9    }
    10}
    

    De fiecare data cand se face modifica $val vrem sa se apeleze o metoda a unui obiect “observator”:

     1class Actiune {
     2    private $val;
     3    function __construrct() {
     4        // ceva cod in constructor
     5    }
     6
     7    function change($val, $observator) {
     8        $this->val = $val;
     9        $observator->update($this);
    10    }
    11}
    

    Teoretic nu suna rau, dar cu cat sunt mai multe metode cu atat exista o dependenta mai mare si de fiecare data cand se adauga un obiect nou de tip observator trebuie modificata clasa, avand toate sansele sa rezulte intr-un haos aproape imposibil de portat.

    Acum observator pattern arata cam asa:

    diagrama

    SPL (Standard PHP Library), care este bine cunoscut pentru iteratorii definiti, vine cu interfetele SplSubject si SplObserver, pentru subiect respectiv observator.

    O implementare arata cam asta:

     1/**
     2 * clasa care trebuie urmarita
     3 */
     4class Actiune implements SplSubject {
     5    private $observatori = array();
     6    private $val;
     7
     8    /**
     9     * metoda atasare obiect observator
    10     *
    11     * @param SplObserver $observator
    12     */
    13    function attach(SplObserver $observator) {
    14        $this->observatori[] = $observator;
    15    }
    16
    17    /**
    18     * metoda deatasare obiect observator
    19     *
    20     * @param SplObserver $observator
    21     */
    22    function detach(SplObserver $observator) {
    23        $observatori = array();
    24        foreach($this->observatori as $observatorul) {
    25            if($observatorul != $observator) $observatori[] = $observatorul;
    26        }
    27        $this->observatori = $observatori;
    28    }
    29
    30    /**
    31     * metoda care notifica obiectele de tip observator
    32     */
    33    function notify() {
    34        foreach($this->observatori as $observator) {
    35            $observator->update($this);
    36        }
    37    }
    38
    39    /**
    40     * metoda care face modificarea in clasa
    41     *
    42     * @param int $val
    43     */
    44    function update($val) {
    45        echo 'facem update...
    46';
    47        $this->val = $val;
    48        $this->notify();
    49    }
    50
    51    /**
    52     * metoda publica care intoarce statusul obiectului
    53     *
    54     * @return int
    55     */
    56    function getStatus() {
    57        return $this->val;
    58    }
    59}
    60
    61/**
    62 * o clasa observator
    63 */
    64class Observator implements SplObserver {
    65    function update(SplSubject $subiect) {
    66        echo $subiect->getStatus();
    67    }
    68}
    69
    70// instanta observator
    71$observator = new Observator();
    72
    73// instanta subiect
    74$subiect = new Actiune();
    75
    76// atasare observator la subiect
    77$subiect->attach($observator);
    78
    79// update subiect
    80$subiect->update(5);
    

    Ce mi se pare mie ciudat este ca nu exista o documentatie pentru aceste interfetele din SPL. Chiar pe site-ul zend exista un articol PHP Patterns: The Observer Pattern care nu foloseste SPL, iar asta in masura in care exista documentatie pentru namespaces chiar inainte sa apara PHP 5.3.

  • JavaScript Games

    Read this post in English

    Aug 2, 2009 browser CSS HTML JavaScript
    Share on:

    Astazi este lansata oficial sectiunea de jocuri JavaScript! Jocurile au fost facute de curand, dupa modelul unor jocuri clasice.

    Am inceput primul joc ca sa-i demonstrez unui prieten ca se pot face si astfel de aplicatii in JavaScript. Si pana la urma asta este una dintre ideile principale a le sectiunii: interactivitate in browser folosind doar HTML, CSS si evident JavaScript!

    Astazi le fac publice pentru ca este pacat sa nu ofer si altora ocazia sa piarda vremea jucandu-se :).

    Jocurile ar trebuie sa functioneze cross-browser, nu au HTML 5 sau alte lucruri care pot duce la incompatibilitate. Trebuie doar sa evidentieze puterea JavaScript, fara alte unelte sofisticate.

    Multe dintre jocuri nu sunt bine finisate, dar sper ca in timp voi mai rezolva din problemele lor, voi mai adauga facilitati noi si evident alte jocuri. Daca aveti sugestii sau probleme, va rog trimiteti un mail la claudiu@claudiupersoiu.ro.

    Distractie placuta!

  • PHP Romanian stemmer class

    Read this post in English

    Aug 1, 2009 class PHP Romanian stemmer
    Share on:

    Pentru ca aveam nevoie de un stemmer pentru romana la un moment dat, pentru Zend Search Lucene, si se pare ca nu exista asa ceva in PHP, am realizat unul.

    Pagina este aici, si comparand clasa PHP rezultata cu un dictionar al algoritmului realizat in snowball, dupa care aceasta clasa a fost facut, pentru ca am incercat sa fac clasa sa functioneze si fara diacritice, eroarea generala a mai crescut cu aproximativ 3%, dar ramanand sub 5% pe intregul dictionar de 22570 cuvinte.

    Ca o nota, fisierul clasei trebuie deschis cu un editor UTF-8, altfel diacriticele vor disparea din fisier.

    Enjoy it!

  • MySQL Certified Developer – ultimul episod

    Read this post in English

    Jul 30, 2009 certificare Certified developer MySQL
    Share on:

    Dupa ce am sustinut examenul MySQL Certified Developer acum cateva saptamani, dupa cum povesteam intr-un blog anterior, a venit si momentul mult asteptat. Este putin indoita ca a fost fortata in cutia postala, dar diploma a venit! Surprinzator a durat doar doua saptamani, fata de cea de la Zend care a durat  aproape 8.

    Numele mi-a fost publicat la cateva zile pe site, dar contul nu am putut sa-l accesez decat dupa ce am primit diploma. Ce este mai ciudat este ca inauntru nu scria parola pentru cont, ci instructiunile pentru a o primi.

    In afara de diploma, in plic mai exista instructiuni de folosire pentru logo si contului, si pe langa asta un card cu nume si certificare, care nu inteleg la ce o sa-mi foloseasca.

    Iar alta ciudatenie este ca, diploma este semnata de Micheal “Monty” Widenius si Marten Mickos care nu mai lucreaza la Sun MySQL. Evident nu stiu cat de adevarate sunt semnaturile, dar macar cea a lui Ulf Sandberg (VP Service MySQL AB) este reala.

    Dar diploma arata foarte bine, si face o pereche buna cu cea Zend. Acum sper sa-mi si foloseasca.

  • La revedere YSlow, bun venit PageSpeed!

    Read this post in English

    Jul 17, 2009 Firefox Google PageSpeed Yahoo YSlow
    Share on:

    Dupa ce mai bine de un an, in care m-am obisnuit sa lucrez cu YSlow, se pare ca o data cu FireFox 3.5 acesta nu mai beneficiaza de suport.

    YSlow este o unealta foarte interesanta realizata de Steve Souders, cel care a scris High Performance Web Sites, si mai nou Even Faster Web Sites.

    Plug-in-ul, care se folosea de FireBug, era un instrument practic care sa analizeze performantele dupa cele 14 reguli descrise in carte, dand paginilor note in mod dinamic la incarcare. O unealta foarte utila, atat pentru designeri cat si pentru programatorii de front-end.

    Dar o data cu lansarea FireFox 3.5, care aduce multe imbunatatiri in viteza, YSlow a devenit incompatibil. Dupa ce se parea ca Yahoo! va renunta total la proiect o noua versiune a aparut. Din pacate aceasta versiune nu este tocmai functionala. Nu stiu daca este de la versiunea mea de FireBug sau pur si simplu update-ul a fost facut ca sa inchida gura celor care se plangeau de incompatibilitate.

    Google nu s-a lansat nici de data asta mai prejos. Dupa lansarea Google Speed, se pare ca nu a intarziat sa apara si un inlocuitor pentru YSlow, si anume Google PageSpeed.

    Ca structura PageSpeed se aseamana cu YSlow, oricum regulile de optimizare sunt aceleasi pentru toata lumea, e vorba doar de modul cum le abordezi.

    Ce are in plus PageSpeed este compatibilitatea cu FireFox 3.5.

    Un fapt interesant de stiut este ca Steve Souders acum lucreaza pentru Google, poate asta este si unul din motivele pentru care aceste unelte rivale, produse de doi giganti ai internetului au ajuns in situatia asta.

    • ««
    • «
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • »
    • »»

Claudiu Perșoiu

Programare, tehnologie și altele
Mai multe

Postări recente

  • Slider in Tasmota folosind BerryScript
  • Proiectul care rezista probei timpului
  • Docker in interiorul wsl2
  • Migrând de la Wordpress
  • Calea personalizată pentru Composer cache
  • Magento2 si crudul adevar
  • Un pic de PHP, Go, FFI si atmosfera de sarbatori
  • Cum sa folosesti Xiaomi Air Conditioning Companion in Home Assistant in doar de 20 pasi usor de urmat!

DIVERSE 72 PHP 67 JAVASCRIPT 22 BROWSERS 12 MYSQL 12 WEB STUFF 12 MAGENTO 7 DESIGN PATTERNS 5 HARDWARE 3 HOME AUTOMATION 2 LINUX-UNIX 2 GO 1 MISCELLANEOUS 1

PHP 52 JAVASCRIPT 20 PHP5.3 14 MYSQL 13 PHP6 12 PHP5 10 FIREFOX 9 CERTIFICARE 8 INTERNET EXPLORER 8 ZCE 8 ZEND 8 CERTIFICATION 7 MAGENTO 7 HACK 6
Toate etichetele
10 ANI1 3D1 ADOBE AIR2 AJAX1 ANDROID3 ANGULAR1 ANONYMOUS FUNCTIONS3 API1 APP1 BERRYSCRIPT1 BETA1 BOOK1 BROWSER4 C2 CALCULATOARE1 CARTE2 CERTIFICARE8 CERTIFICATION7 CERTIFIED2 CERTIFIED DEVELOPER1 CHALLENGE1 CHM1 CHROME1 CLASS1 CLI2 CLOSURES5 COD1 CODE QUALITY1 CODEIGNITER3 COFFEESCRIPT1 COLLECTIONS1 COMPOSER1 CSS3 CSV1 CURL1 DEBUG1 DESIGN PATTERNS4 DEVELOPER1 DEVELOPMENT TIME1 DIAGRAME1 DOCKER2 DOCKER-COMPOSE1 DOUGLAS CROCKFORD3 DRIVERE2 ELEPHPANT2 ENGINEER1 EXAMEN1 EXCEL1 FACEBOOK2 FEEDBACK1 FFI1 FINALLY1 FIREFOX9 FISIERE1 FPDF1 FRUMOS1 FTP1 GAMES1 GD2 GENERATOR1 GO1 GOOGLE5 GOOGLE ANALYTICS1 GOOGLE CHROME3 GOOGLE MAPS2 HACK6 HARDWARE1 HC-911 HEADER1 HEIGHT1 HOMEASSISTANT2 HTML2 HTML HELP WORKSHOP1 HTML51 HUG1 HUGO1 IDE1 IMAGINE1 INFORMATION_SCHEMA1 INI1 INTERNET4 INTERNET EXPLORER8 IPV41 IPV61 ISP1 ITERATOR2 JAVA1 JAVASCRIPT20 JQUERY1 LAMBDA2 LAPTOP2 LINUX1 LIVELY1 LUNI1 MAGENTO7 MAGENTO22 MAP1 MAPS1 MICROSOFT1 MINESWEEPER1 MOTIVATION1 MSN MAPS1 MYSQL13 MYSQL WORKBENCH1 NGINX1 NODE.JS2 NOFALLOW1 NOSQL1 OBSERVER3 OBSERVER PATTERN1 OOP1 OPERA1 OPTIMIZATION1 ORACLE2 PAGESPEED1 PAIR1 PARSE_INI_FILE1 PASCAL1 PEAR1 PECL1 PERSON VUE2 PHAR1 PHONEGAP2 PHP52 PHP ELEPHANT2 PHP FOR ANDROID1 PHP-GTK1 PHP42 PHP510 PHP5.314 PHP5.46 PHP5.53 PHP5.61 PHP612 PHP7.41 POO1 PR1 PROGRAMMING1 PROIECTE1 RETEA1 REVIEW1 ROCK STAR1 ROMANIAN STEMMER2 RSS1 SAFARY1 SCALAR TYPE HINTING1 SCHEME1 SEO1 SET1 SHOPPING CART PRICE RULE1 SIMPLEXML1 SINGLETON1 SOAP2 SPL2 SQLITE1 SSH1 STACK TRACE1 STDERR1 STDIN1 STDOUT1 STOCATE1 STUDY GUIDE1 SUN2 SYMFONY2 TABLE1 TASMOTA1 TEST TO SPEECH1 TITANIUM2 TRAITS1 TTS1 UBUNTU1 UNICODE3 UTF-82 VECTOR1 VISTA2 WEB2 WEBKIT1 WINBINDER1 WINDOWS2 WORDPRESS1 WSL21 WYSIWYG1 XP3 YAHOO3 YAHOO MAPS2 YAHOO OPEN HACK1 YSLOW1 YUI1 ZCE8 ZCE5.31 ZEND8 ZEND FRAMEWORK4
[A~Z][0~9]

Copyright © 2008 - 2024 CLAUDIU PERȘOIU'S BLOG. Toate drepturile rezervate