-
Si acesta este unul dintre motivele pentru care eu prefer FireFox!
Ca tot scriam de unelte utile si nepromovate in postul trecut, acum m-am gandit sa listez cateva plug-in-uri interesante pentru browserul meu favorit, FireFox!
Si acestea sunt cateva plugin-uri care mi se par utile cand vine vorba de development si nu numai:
YSlow – dezvoltat de Yahoo! pentru a urmarii cateva reguli de baza pentru viteza de incarcare a paginii
Web Development toolbar – adauga un toolbar cu diverse instrumente foarte utile pentru development
Firebug – unealta arhicunoscuta pentru debuging live de DOM si CSS
Live HTTP Headers – pentru a se vedea headerele care transmit in tranzactii si chiar genera raspunsuri
IE Tab – afisaza pagina in motorul de Internet Explorer… fara sa-l deschida, foarte util pentru teste de compatibilitate fara a fi nevoie sa se deschida o noua fereastra, iar schimbarea se face cu un singur click
ColorZilla – una dintre facilitatiile foarte interesante este care are un picker de culori care se poate folosi direct in browser, asta pe langa multe alte unelte
FireShot – pentru screenshot-uri de pagina direct in browser, una din facilitatile utile este ca se pot face screenshot-uri la intreaga pagina (inclusiv zonele care nu se vad)
MeasureIt – traseaza linii pentru a masura elemente din pagina
Venkman – debugger de JavaScript (despre care am mai scris)
FireFTP – client ftp pentru FireFox, simplu si util
Console2 – un inlocuitor mai avansat pentru Error console
Regular Expression Tester – cum spune si numele, unealta pentru expresii regulate
Nagios Checker – pentru monitorizarea serverelor
Live PageRank – pentru a vedea PR-ul paginii curente
Evident lista este scurta si nu sunt decat cateva plug-in-uri care le prefer eu. Lista completa este gigantica si cuprinde cam tot ce ai visat sa aiba un browserul si chiar mai mult.
-
Din ciclul unelte utile dar nepromovate, in aceasta seara avem o mica unelta numita Venkman. Unealta este realizata ca extensie pentru FireFox si se foloseste pentru debugging a codului JavaScript.
Nu stiu daca mi se pare mie sau chiar sunt foarte putine instrumente pentru asa ceva? Google Chrome are niste unelte foarte interesante pentru urmarirea proceselor JavaScript, iar probabil la polul opus se afla Internet Explorer cu niste mesaje deosebit de generice (si suficient de inutile) cu privire la erorile gasite.
Dar de multe ori nu sunt erori de cod ci erori de logica.
Dar sa revenim la Venkman, acesta ofera posiblitatea de a urmarii executia pas cu pas, de a opri un script sau de a continua. Imi aduce aminte de uneltele din Visual Studio pentru C++, evident nu este la nivelul acela dar este un mare pas inainte pentru JavaScript.
In ultimele luni am incercat sa fac mici joculete in JavaScript, iar o astfel de unealta mi se pare foarte utila pentru a urmarii executia pas cu pas.
Oricum mi se pare ca JavaScript a devenit doar de putin timp apreciat la adevaratul potential, iar aceste unelte aduc limbajul la nivelul la care merita.
-
A fost o data ca niciodata Internet Explorer 6. Sunt sigur ca toata lumea a avut placerea sa-l cunoasca, sa-l foloseasca etc.
Cand eram la inceputuri foloseam Internet Explorer ca sa testez ce faceam, pana sa aflu ca FireFox este mult superior pentru…. eh, e mai bun pentru orice.
Cand a aparut Vista ma gandeam ca unele lucruri o sa se schimbe, dar… nu a fost asa, iar Vista se pare ca a fost un dezastru mai mare decat era anticipat. O data cu asta XP a mai primit niste ani de gratie si o data cu el… Internet Explorer 6.
Sa nu ma intelegeti gresit Internet Explorer 6 chiar mi se pare un browser reusit, a fost chiar foarte bun la vremea lui, dar vremea lui a cam trecut! Cum poate compara cineva FireFox 3 cu el? Ca sa nu ne gandim ca IE 8 e pe drum, iar la noi IE 6 inca este cel mai popular.
Gata! Prea multi developeri si designeri frustati si chinuiti! Internet Explorer 6 trebuie sa dispara!
-
De cand am vazut si video-ul cu Douglas Crockford din postul trecut ma tot gandeam la motivele pentru care cineva se apuca sau se lasa de programare.
Chiar daca multi nu mai stiu motivele pentru care au pornit pe acest drum un lucru e sigur, undeva a existat o motivatie si in general aceasta motivatie vine de la feedback.
Daca stam sa analizam cel mai simplu si cel mai popular limbaj de markup este HTML. In ziua de azi foarte multa lume stie HTML, de ce? Ai un feedback direct! Nu trebuie sa studiezi prea mult ca sa ai primele rezultate. Evident sa faci o pagina web nu se rezuma doar la HTML de baza, dar pentru un inceput de drum este o motivatie buna.
Pe de alta parte cred ca am auzit mai multi programatori amatori care vor sa lucrez in PHP decat in orice alt limbaj de programare (probabil si faptul ca lucrez in PHP sa-i influenteze pe cei care mi-au spus asta). Daca nu ne uitam la detalii e relativ ciudat avand in vedere ca traditional in scoala programarea se invata cu limbaje cum ar fi C, C++ si Pascal. Atunci de ce alege asa multa PHP? Simplu, daca sti HTML poti sa faci operatii simple fara sa studiezi prea mult, asta fiind una din partile bune ale acestui limbaj vs. cele de mai sus.
Dar mai sunt si limbaje cum ar fi JavaScript. Imi aduc aminte acum 7-9 ani cand erau foarte populare butoanele “nu apasa”. Am studiat (ca doar se putea vedea) scriptul din spate de la unul, de fapt era o combinatie intre alert(), confirm(), prompt() si window.open. Cat de ridicol poate sa para dar mai nimeni nu statea sa inteleaga ce se intampla de fapt acolo, majoritatea luau cu copy/paste. Probabil asta a facut JavaScript limbajul atat de popular in zilele astea… si atat de putin inteles.
Alaltaieri mi-a spus cineva ca “nu-i mai place programarea” de cand a intalnit obiectele. Suna cunoscut? De fapt eu cand am intalnit prima data obiectele a fost in PHP, iar autorul (Matt Zandstra) spunea “Object-oriented programming is dangerous. It changes the way you think about coding, and once the concepts have a hold on you, they don’t let go” (Teach Yourself PHP 4 in 24 Hours). Ce pot spune, nu mi se parea de loc periculoasa programarea asta la momentul respectiv, chiar de loc, de fapt mi se parea o chestie foarte ciudata si inutila. Pe de alta parte dupa ceva timp (destul de mult) am inteles care este rostul si avantajul acestei abordari.
Cu aproape un an in urma cred am descoperit o platforma foarte interesanta GreenFoot, ce e asa interesant? Pai niste profesori universitari se tot gandeau cum sa atraga atentia studentiilor asupra POO in limbajul Java. Ei au abordat lucrurile invers de dragul feedback-ului. Primul lucru pe care il vede studentul sunt obiectele in actiune, cat se poate de active si dinamice. Dupa asta studentul invata sa modifice metodele, apoi sa adauga metode si proprietati si de abea apoi sa mosteneasca clase, sa le construiasca, sa relationeze etc. Un pic invers fata de cum am invatat eu in facultate sa fac o clasa pentru gestiunea unei facturi sau a unei masini care… nu a ajuns niciodata sa fie o adevarata masina din punct de vedere vizual. Rezultatul platformei: studentii lucreaza cu obiecte chiar fara sa cunoasca detaliile limbajului si a programarii procedurale, apoi in timp intra in detalii, dar pe drum construiesc, dezvolta.
Tragand o concluzie, daca vrei sa predai programare trebuie sa cauti feedback-ul, daca vrei sa inveti programare, din nou feedback-ul este cheia. Eu de exemplu cand am invatat POO in facultate nu intelegeam mare lucru din clasele in C++ care le faceam, nu reuseam sa gasesc utilitatea cu adevarat, dar eu m-am straduit iar mai tarziu am inteles adevarata putere a POO. Cum ramane cu elevii care nu sunt motivati sa faca asta?
-
Cand eram in facultate am intalnit diagrame de baze de date folosind unelte vizuale. Pana la urma toata lumea foloseste diagrame cand schematizeaza o baza de date, fie ca e pe hartie sau calculator. Tot in facultate am intalnit si Rational Rose, unealta care desi nu am prea inteles-o atunci mi se parea geniala pentru diagrame. Pentru prima data vedeam cum poti construi o diagrama vizual cu cateva click-uri.
Cand am avut licenta ma gandeam cum sa fac schema bazei de date folosind RR, si totusi nu parea o idee atat de buna, e ca si cum as incerca sa sap gradinita din fata blocului folosind un plug, o sa reusesc dar… nu e tocmai unealta potrivita.
Apoi un coleg mi-a deschis ochii: MySQL Workbench, unealta geniala pentru realizarea de diagrame si in plus o facilitate foarte buna, consturirea de diagrame prin reverse engineering de SQL.
Nuprea am inteles de ce aceasta unealta nu este atat de populara, adica eu m-am invartit o vreme in jurul subiectului ca sa gasesc solutia de la un coleg.
Concluzia, MySQL Workbench este o unealta foarte buna pentru designul bazelor de date, atat pentru developeri cat si pentru administratori, in special in situatia cand esti intr-o sala de sedinta si vrei sa schematizezi o baza de date pe un proiector, mai ales ca la final poti sa dai direct export.