Web-ul 3d cu HTML5

Read this post in English

Share on:

In week-end navigam intrebandu-ma de ce nu exista inca 3d pe net realizat in JavaScript. O intrebare ridicola intr-o dupamiaza torida.

Intrebarea mea a plecat de la ideea ca prima etapa in evolutia 3d a fost facuta in 2d, practic reprezentarea obiectelor 3d folosind mijloacele 2d existente.

Evident am ajuns usor la primul meu rezultat: un shooter 3d direct in browser folosind JavaScript realizat de Ben Joffe!

Este cel putin impresionant!

In afara de acest raspuns imediat am mai gasit cateva variante de jocuri 3d realizate in JavaScript care nu se foloseasc de facilitati cum ar fi canvas, dar acele rezultate nu sunt foarte impresionante dintr-un motiv simplu: viteza!

Pana la HTML5 viteza de afisare in browser era o problema foarte mare. Este bine cunoscut ca una dintre cele mai incete componente dintr-un browser este DOM, in special in Internet Explorer. Cand vine vorba totusi de canvas se poate vedea o diferenta imensa in bine, multitudinea obiectelor de pe scena nu mai sunt coordonate prin DOM ci pur si simplu afisate intr-un element cu adevarat grafic.

In timp ce deschideam calculatorul azi ma intrebam, oare de ce nu se poate realiza un joc care sa fie macar ca Duke Nukem 3D? Evident, probabil browserul nu o sa devina prea curand o platforma concurenta cu XBOX pentru jocuri dar este normal… Nici nu-mi dau seama cum am ajuns acolo, dar parca ceva din universul meu m-a inpins spre ceva cu adevarat impresionant:

Quake 2 direct in browser, folosind JavaScript!

Initial m-am gandit ca au trisat, au folost WebGL, nu doar popularul canvas 2d. Dar rezultatul este cu adevarat impresionant, iar acest standard probabil va fi disponibil ca specificatie in HTML5, adica se va regasi pe cel putin o parte din browsere.

Chiar daca au folosit GWT, codul final rezultat este JavaScript, deci asa ceva se poate realiza folosind doar JavaScript!

De unde a plecat toata ideea de 3d in browser? Am citit acum aproape 2 ani despre niste eforturi in acest sens, iar acestea se bazau pe VRML. Dar VRML exista ca standard din 1994 si nimic impresionant nu am vazut pana acum. Am chiar si o carte de VRML care se umple de praf in biblioteca. Marele defect este ca nu exista browsere care sa ofere suport nativ.

Noua perspectiva este cu totul inovativa, pentru ca este o punte intre browser si hardware 3d. Deci probabil ca daca vom avea 3d in browser intr-o buna zi, asa va fi realizat!