CodeIgniter 1.7 Packt Publishing – Book review partea 2

Read this post in English

Share on:

CodeIgniter este un framework open-source scris in PHP care se bazeaza pe principiul RAD.
Cartea CodeIgniter 1.7 de la PacktPublishing, scrisa de Jose Argudo Blanco si David Upton urmareste formarea unei imagini de ansamblu asupra framework-ului CodeIgniter, venind in completarea manualului.

Cartea nu este o referinta, iar acest lucru este evident in fiecare capitol cand se foloseste una dintre facilitatiile framework-ului, cititorul este mai apoi directionat catre pagina din user guide sau wiki care corespunde modulului respectiv. Ba chiar mai mult exista si sugestii catre module alternative care realizeaza aceeasi sarcina.

Autorii sustin ca pentru a citi aceasta carte sunt necesare doar cunostinte minime de PHP, o promisiune destul de greu de respectat dupa parerea mea, in general cartile care au ca target cititorii incepatori-medii sustin acest lucru. Spre surprinderea mea au avut dreptate, cititorul are nevoie doar de cunostinte de PHP4. Iar cand vine vorba de OOP nici macar nu sunt necesare cunostinte de PHP5 ci pur si simplu modelul obiectual din PHP4. In carte exista chiar si explicatie pentru copierea prin referinta! Evident copierea prin referinta nu mai este relevanta in PHP5, dar avand in vedere ca este un framework de PHP4 probabil ca trebuia mentionata. Se pare ca inca mai exista servere de PHP4 pe internet… pur si simplu trist…

Citind cartea au inceput sa-mi vina flashback-uri cu bucati de cod scrise direct in PHP si chinul de a face debugging pe ele, incercand sa inteleg munca altora… ce vremuri… groaznice desigur. Explicatia mi se pare foarte buna pentru a intelege concenptul de refolosire din spatele unui framework: “Possibly you like typing regex. Some people like lying on a bed of nails…”. Cred ca pentru un programator, in special incepator, sa citesti asa ceva te face sa realizezi ca nu trebuie sa reinventezi roata de fiecare data ci pur si simplu sa folosesti solutii gasite de altii.

Comparatia intre solutii, cred ca este cea mai amuzanta parte dintr-o carte de acest gen. Este greu sa compari de exemplu Zend Framework sau chiar CakePHP cu CodeIgniter. Pana la urma fiecare din framework-uri spun acelasi lucru, descarci si incepi sa lucrezi. Eu personal cand vreau sa folosesc un modul din Zend pur si simplu incarc autoloader-ul si trec la treaba. Din comparatie rezulta cum era de asteptat ca CodeIgniter este cea mai potrivita in general, motivatia sa spunem ca este relativ buna si destul de cinstita. Pana la urma este un framework mic si nu are facilitati complexe cum ar fi generare automata de CRUD. Imi amintesc de o carte de Java unde autorul prezenta faptul ca C++ este mai rapid decat Java ca pe un dezavantaj, evident este ridicol.

Am avut de cateva ori impresia ca exprimarea este gresita. Autorul se foloseste de “mici” greseli in termeni pentru a explica ce se intampla de fapt in spate. Cand lucrezi cu framework-uri MVC unele lucruri sunt simple si evidente, dar pentru un programator care nu este familiar cu notiunile sunt destul de greu de inteles.

Iar ca sa continui cu greselile, am gasit cateva in carte. Un moment destul de dificil cand inveti ceva nou. Din fericire sunt destul de evidente pentru ca se concretizeaza in erori, iar daca citesti cartea capitol dupa capitol vei sti ce ai de facut ca sa le repari.

Exemplele mi se par destul de consistente si bine explicata. Cand se introduce o notiune noua aceasta este explicata destul de in detaliu.

Aplicatiile rezultate nu sunt foarte complexe, de exemplu la final nu rezulta o aplicatie complexa cum ar fi cu CMS, mai degraba sunt explicate module si modul de folosire impreuna a acestora. Cititorul la final va trebui sa decida ce si cum va arata aplicatia lui. De exemplu in capitolul 13 se explica paginarea si ordonarea. Cand se face paginarea totul e ok, dar cand se face si ordonarea paginarea incepe sa dea rateuri. Mi-a luat cam 5-10 minute sa remediez problema, dar ar fi fost frumos ca aceasta problema sa fie rezolvata de catre autori.

In ansamblu mi se pare o carte reusita, in special daca nu ai cunostiinte de CodeIgniter, este asa cum o prezinta si autorii, o carte pentru dezvoltatori care vor mai multa productivitate in munca lor sau pur si simplu sunt la inceput si vor sa vada ce unelte exista. Cartea totusi nu prezinta solutii mai complexe cum ar fi un CMS sau un shopping cart ci pur si simplu ce are acest framework de oferit.

Un programator avansat poate intelege din aceasta carte structura framework-ului CodeIgniter, eventual pentru a o compara cu alte framework-uri concutente, fara sa piarda vremea cu exemple complexe si irelevante.